2023-2024 Eğitimde İyi Örnekler (Hatıralarda Sokak Oyunları)...

2023-2024 Eğitimde İyi Örnekler (Hatıralarda Sokak Oyunları)...

2023-2024 Eğitim Öğretim yılı ikinci dönem şubat ayında Eğitimde İyi Örneklere bir yenisini daha ekledik.

-------HATIRALARDA! SOKAK OYUNLARI-----

 

HATIRALARDA SOKAK OYUNLARI

Proje Sorumlusu:Osman UZ

Projede Görev Alan Sınıflar:

4/A (Selda ALKAN), 4/B (Candan KARAKAŞ), 4/C (Öznur DEMİR)

Projenin Amacı:

   Oyun oynamak bir kere çocuğun kendisine olan güvenini artırır. Problem çözme ve sorunların üstesinden gelme yeteneğinin gelişmesini sağlar.

 

Ayrıca oyun oynayan çocuğun hareket becerileri, el becerileri gelişir. Çünkü çocukların oyun sırasında bütün vücudu çalışır.Oyun oynarken çocuk çevresini daha iyi tanır ve anlar, sosyalliğini ve ilişkilerini geliştirir. 

Oyun sırasında diğer çocuklarla sürekli iletişim içinde bulunduğundan, dil becerisi de gelişir. Çocukların hayal güçlerinin zenginleşmesi için de çok değerlidir. Oyun vasıtasıyla bir çocuk istediği her şeyin rolüne girebilir.

Oyunlar çocukları hayata ve geleceğe hazırlar. Oyunlar sayesinde çocuklar hayatın birçok kuralını öğrenir. Oyun sayesinde paylaşmayı öğrenir. Başka insanları sevmeyi, onların hakkına saygı göstermeyi öğrenir. Üzüntüyü, sevinci öğrenir. Daha birçok duyguyu oyunlar sayesinde tadar ve öğrenir.

Geleneksel oyunlar, toplumsal değerleri içerisinde barındırır. Çocuklar, oyun ortamında yaşadıkları ve benimsedikleri ile topluma ait kültürel değerlerin bilincine varır. Bu bilinçte olan çocuklar değerlerin kendilerinden sonraki nesillere aktarılmasında da etkin bir rol üstlenecektir.

Geleneksel oyunlar, halk kültürü içinde kendine yer bulmuş, özellik arz eden ve eğlence imkânının kısıtlı olduğu dönemlerde topluca oynanan, hiciv, zekâ, hareket kabiliyeti gibi özellikleri barındıran etkinliklerdir.

   Projeye başlarken bize yol gösteren en önemli etken çocukların birlikte hareket etme, örgütlenme ve bir hedef için ortak hareket edebilme becerilerinin zamanla geriye gittiği gözlemlerinden yola çıkılan bu projede hedef kültürel oyunlardan faydalanmaktır. Hem özlediğimiz hem de ortak tarih olarak; sohbetlerimize, yaşam tarzımıza yön veren geleneksel oyunlarımızın gelecek nesillere aktarılmasını sağlamayı hedefliyoruz.

   Bölgesel olarak yaşam şartları da bizleri bu proje konusunda teşvik etmiştir. Fabrikaların yoğun olduğu bu bölgede nerdeyse tüm velilerimiz fabrika işlerinde vardiya sistemiyle görev yapmalarından dolayı aile ve en önemlisi çocuklarla vakit geçirme oranı oldukça düşük. Çocukların gerek kinestetik gerek sosyal zekalarını yeteri kadar olgunlaştıramamasına neden oluyor.

    Bölgesel sorunlarımızdan bir diğeri olan güvenlik endişesi nedeniyle çocuklarımız arkadaşlarıyla sokak oyunları oynamak için dışarda parklarda buluşmaları ve oyuna dahil olmalarının güçleştiği şüphesiz bir gerçek.

     Küreselleşen Dünya da çocukların erken teknolojiyle tanışmaları ve onlar üzerinde bıraktığı etkiyi açıkça görüyoruz. Çocuklarımızın teknolojik aletlerin kullanılmasıyla ilgili olumlu yönlendirmeler almaları ise bizim alt hedeflerimizden oluşuyor.

     Toplumsal olarak teknoloji okuryazarlığı edinmek hem çocuklarda hem de yetişkinlerde büyük önem kazanmıştır. Nerede, nasıl ve ne kadar teknoloji bizler için gerekli ne zaman bizleri kendisinin olumsuz etkisi altında bırakıyor buna karar veren kendi otokontrolünü sağlayan bireyler olmalarını hedefliyoruz.

Vizyonumuz; Çocuklarla sokakta el ele oynuyoruz.

Kazanım, Gösterge ve açıklamaları:

Bilişsel Gelişim ile İlgili Kazanım, Gösterge ve Açıklamaları

Kazanım 1. Nesneye/duruma/olaya yönelik dikkatini sürdürür.

Dikkat edilmesi gereken nesneye/duruma/olaya odaklanır.

Dikkatini çeken nesne/durum/olay ile ilgili bir ya da birden fazla özelliği/niteliği söyler.

Dikkatini çeken nesneye/duruma/olaya yönelik sorular sorar.

 

Kazanım 2. Nesnelerin/varlıkların özelliklerini açıklar.

Nesnelerin/varlıkların adını söyler.

Nesneleri/varlıkları inceler.

 

Kazanım 4. Nesne/durum/olayla ilgili tahminlerini değerlendirir.

Nesne/durum/olayı inceler.

Tahminini söyler.

Gerçek durumu inceler.

 

Kazanım 9. Sayı farkındalığı gösterir.

Gösterilen sayının kaç olduğunu söyler.

 

Kazanım 10. Sayma becerisi sergiler.

İleriye/geriye doğru ritmik sayar.

Gösterilen gruptaki nesneleri sayar.

 

Kazanım 15. Yer/yön/konum ile ilgili yönergeleri uygular.

Nesnelerin/varlıkların mekândaki konumunu söyler.

 

Kazanım 19. Bir etkinliği/görevi tamamlamak için çaba gösterir.

Kendi başına bir etkinliğe/göreve başlar.

Bir etkinliği/görevi tamamlanana kadar devam ettirir.

Yönergeye uygun olarak nesne/varlığı doğru yere yerleştirir.

 

Kazanım 20. Problem durumlarına çözüm üretir.

Karşılaştığı problemin ne olduğunu söyler.

Probleme ilişkin çözüm yolu/yolları önerir.

Probleme ilişkin çözüm yollarından birini seçer.

Dil Gelişimi ile İlgili Kazanım, Gösterge ve Açıklamaları

 

Kazanım 1. Sesleri ayırt eder.

Sesin kaynağını söyler.

Sesin geldiği yönü söyler.

 

Kazanım 2. Konuşurken/şarkı söylerken sesini uygun şekilde kullanır.

Nefesini doğru kullanır.

Sesinin tonunu ayarlar.

Sesinin şiddetini ayarlar.

 

Kazanım 10. Sözel olarak özgün ürünler oluşturur.

Cümle/olay ö rgüsü/öykü̈/şiir/bilmece/tekerlemeleri tamamlar.

 

Kazanım 12. Yazı farkındalığı gösterir.

Çevresindeki yazıları gösterir.

Yazı ve resmi birbirinden ayırır.

Yazının işlevini söyler.

 

Fiziksel Gelişim ve Sağlık ile İlgili Kazanım, Gösterge ve Açıklamalar

 

Kazanım 1. Bedenini fark eder.

Bedenini/beden bölümlerini işlevine uygun olarak kullanır.

Beden bölümlerini farklı amaçlara uygun olarak koordineli kullanır.

Nesne/varlıklara göre beden pozisyonunu belirler.

Bedeninin/beden bölümlerinin pozisyonunu açıklar.

Farklı duruş pozisyonları sergiler.

 

Kazanım 2. Büyük kaslarını koordineli kullanır.

Kol ve bacaklarını eş zamanlı hareket ettirir.

Farklı yönde/formda/hızda yürür.

Farklı yönde/formda/hızda koşar.

Kazanım 3. Nesne/araç kullanarak koordineli hareketler yapar.

Atılan nesneleri yakalar.

Nesneleri belirli bir mesafeden hedefe atar.

Denge/koordinasyon gerektiren araçları kullanır.

 

Kazanım 4. Büyük kaslarını kullanarak güç gerektiren hareketleri yapar.

Nesneleri/eşyaları iter.

Nesneleri/eşyaları çeker.

Nesneleri/eşyaları yuvarlar.

Nesneleri/eşyaları kaldırır.

 

Kazanım 5. Denge gerektiren hareketleri yapar.

Belirli bir harekete başlamadan önce dengesini korur.

Çizgi üzerinde farklı yönde/formda/hızda yürür.

Denge tahtası üzerinde farklı yönde/formda yürür

Kol ve bacaklarından destek alarak dengesini korur.

Atlarken dengesini korur.

 

Kazanım 6. Küçük kaslarını kullanarak koordineli hareketler yapar.

Nesneleri toplar.

Nesneleri farklı şekillerde dizer.

 

Kazanım 8. Araç gereç kullanarak manipülatif hareketler yapar.

Farklı nesnelerle kule yapar.

Nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

Bir nesneyi kontrol etmek için başka bir nesne kullanır.

 

Kazanım 10. Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder.

Bedenini kullanarak ritim çalışması yapar.

Nesneleri kullanarak ritim çalışması yapar.

 

Kazanım 17. Dinlenmeye özen gösterir.

Dinlenmenin önemini açıklar.

Dinlendirici etkinliklere katılır.

 

Sosyal Duygusal Gelişim ve Değerler ile İlgili Kazanım, Gösterge ve Açıklamalar

 

Kazanım 1. Kendisinin/yakın çevresindeki bireylerin özelliklerini tanıtır.

Kendisinin fiziksel/kişisel özelliklerini söyler.

Kişisel seçimlerinin farkına varır.

Farklı grupların değerli bir üyesi olduğunu belirtir.

Kişisel özelliklerini/seçimlerini başkalarıyla karşılaştırır.

 

Kazanım 2. Duygularını ifade eder.

Duygularını sözel olarak ifade eder.

Duygularını farklı yollarla ifade eder.

Duygularının değişebileceğini fark eder.

 

Kazanım 3. Kendine güvenir.

Bilgilerini/becerilerini/başarılarını/hayallerini paylaşır.

Sınırlılıklarını/zorlandığı durumları ifade eder.

Gerektiğinde bağımsız davranır.

Gerektiğinde liderliği üstlenir.

 

Kazanım 4. Bir işi/görevi başarmak için kararlılık gösterir.

Verilen işi/görevi başarabileceğini söyler.

Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir.

 

Kazanım 5. Duygularını/davranışlarını yönetmek için baş etme stratejileri kullanır.

Gerektiğinde isteklerini erteler.

Etkinlikler arasındaki geçişlere uyum sağlar.

Duruma uygun şekilde tepkilerini kontrol eder.

Duygusal bakımdan zorlayıcı durumlarla baş etmek için yapılması

gerekenleri söyler.

 

Duygusal bakımdan zorlayıcı durumlarda yapıcı davranmaya özen gösterir.

 

Kazanım 9. Empatik beceriler gösterir.

Başkalarının bakış açılarını/duygularını fark eder.

Başkalarının bakış açılarını/duygularını farklı yollarla ifade eder.

Başkalarının bakış açılarının/duygularının nedenlerini açıklar.

 

 Kazanım 10. Sosyal ilişkiler kurar.

Başkalarıyla etkileşime girmeye isteklidir.

Başkalarıyla etkileşime girer.

Başkalarıyla girdiği etkileşimlerini sürdürür.

 

Kazanım 15. Farklı ortamlardaki kurallara uyar.

Kuralların ortama göre değişiklik gösterebileceğini söyler.

Farklı ortamlardaki kurallara örnek verir.

Kuralların gerekliliğini açıklar.

Farklı ortamlardaki kuralların belirlenmesine katkıda bulunur.

Gerektiğinde kuralların değişebileceğini söyler.

 

Kazanım 19. Sosyal davranışlarının sonuçlarını sorgular.

Sosyal davranışları ile bu davranışlarının sonuçlarını ilişkilendirir.

Sorumluluklarını yerine getiremediğinde olası sonuçları açıklar.

Davranışlarının sonuçlarını kabul eder.

 

Kazanım 20. İçinde yaşadığı toplumun kök değerlerini içselleştirir.

Kök değerleri tanır.

Kök değerlerin isimlerini söyler.

Kök değerlerle ilgili sorulara yanıt verir.

Kök değerlerle ilgili düşüncelerini paylaşır.

Kök değerleri açıklar.

Kök değerlerle kişilerin davranışlarını ilişkilendirir.

Kök değerlere uygun olmayan davranışların sonuçlarını açıklar.

Kök değerleri savunur.

Kök değerlere uygun davranır.

      Proje Aşamaları:

-Proje konusu yapılan toplantıda tüm öğretmenlere duyuruldu.

          Okuldaki tüm öğretmenler projeye davet dilmiştir.

 -Projede görev almaya istekli öğretmenler belirlendi.

           4/A sınıfı Selda ALKAN

           4/B sınıfı Candan KARAKAŞ

           4/C sınıfı Öznur DEMİR

 -Görev alan sınıf öğretmenlerinin proje hakkında bilgilendirilmesi sağlandı.

 -Projenin kapsamı ve oynatılacak oyunlar belirlendi.

            -Körebe

            -Yağ satarım bal satarım

            -Yakan top

            -İstop

            -Beş taş

            - Dokuz taş

            -Üçgen

            -Yerden yüksek

            - Hımbıl

            - BOM oyunu (11 elli)

            - İsim Şehir

            -Sessiz sinema

            -Vampir köylü

            -Balı ben yemedim

           - Kurt baba

           - Sandalye kapmaca

           -Bezirgan başı

           - Eski minder

           -Sulu sulu bamya Kaplumbağa

           -Şaşırtmalı el oyunlar

           -Misket

           -Kutu kutu pense

           -Birdir bir

           -Don

      Oynanan Oyunlar

           -İstop

           -Yerden Yüksek

           -Beş Taş

           -Hımbıl

           -Körebe

           -Yakr top

           -Dokuz taş

           -Sulu Sulu Bamya

      Katılımcılar

         -Öğretmen 3

         -Veliler 89

         -Öğrenci 41

 

   -Öğretmenler aracılığıyla velilere ve çocuklara proje hakkında bilgi verildi.

   -Velilerden oyunları bilmeyenlere oyunlar öğretildi.

  -Tüm paydaşların proje kapsamında bulunan oyunlara eklemekler yaparak katkıda bulunması sağlandı ve kapsam genişletildi.

  -Okul bahçesi ve sınıflarda oyun zamanlarına proje oyunları eklenerek çocuklarda farkındalık oluşturulması sağlandı.

  -Sınıflarda gerçekleşecek etkinliklerin süresinin yıl sonuna kadar devam etmesi kararlaştırıldı.

  -Evlerde anne ve babaların sürece dahil olarak oyunları pekiştirme yapması sağlandı.

  -Evde ailelerle gerçekleşecek olan bölüm ailelerin talebiyle sene sonuna kadar devam etme kararı alındı.

  -Anne ve babaların katılımı sağlanarak gerçekleşecek oyunların süresini belirlendi. Mart ayı itibariyle okula aile katılımı sağlanarak aile desteği alınması ön görüldü.

  -Aile katılımı yaparak veliler ve daha büyük aile bireylerinin okulda oyun oynamak ve öğretmek amacıyla dahil edildi.

  -Çocuklara ve yetişkinlere uygun medya oluşturularak projenin sürdürülebilir olması hedeflendi.

  -Sene sonuna gelmeden çocukların ilgisi dahilde olan oyunlardan görsel medya içeriği oluşturularak bir eser ortaya çıkarma hedefi koyuldu.

        Kazandıklarımız:

 Grup oyunlarında sıra bekleme davranışı kazandırıldı.

 Doğa renkleri ve ana renkler öğrenildi.

 Yakan top oyunu sayesinde çocuklar daha çevik hareketlerde başarılı oldular.

 İleri ve geri ritmik sayma becerisi kazandılar.

 Çocuklar arkadaşlarıyla daha olumlu iletişim kurarak sosyal ilişkilerini geliştirdi.

 Yeni arkadaş grupları oluştu.

 Büyük kas kullanım becerilerinde ilerleme gözlendi.

 Çocuklar şarkı söyleyerek seslerini daha doğru kullanmayı öğrendi.

 Çocuklar küçük kaslarını geliştirerek atma ve tutma becerilerinde gelişim katetti.

 Renk farkındalığı gelişerek dikkat ve odaklanma yetileri gelişti.

 Grup oyunlarında sıra bekleme ve sabırlı olma becerileri gelişti.

 İsim farkındalığı kazanarak seslere ve yönergelere olan dikkati arttı.

 Nesnelerin sert, yumuşak özelliklerini kavradılar.

 Rakamları eşleştirme ve sayılarda farkındalık kazandı.

 Yer, yön becerilerine çalışarak nesnelerin yerini tahminde bulunma becerileri elde edildi.

 Görevlerini tamamlama çabası onlarda tatmin duygusu oluştu ve özgüvenlerinde artış sağladı.

 Farklı ortamlarda kendilerinde oluşabilen kurallara karşı yapmaları gereken davranış kurallarını öğrendiler.

 Aile büyükleriyle yaşadıkları ortak oyun ortamları onların kök değerlerini içselleştirdi.

 Problem durumlarına farklı çözüm yöntemleri geliştirmeye başladılar.

 Şarkı söyleme ve dili kullanma becerileri gelişti.

 Çevresindeki yazıları fark etmeye başladılar.

 Çocuklarda genel anlamda güç çeviklik ve kondisyonlarında artış sağlandığı gözlemlendi.

       Sınırlılıklar

-Görev alan sınıf öğrencilerinin geniş ve kalabalık ailelerde büyümesinden dolayı ilgi yetersizliği oluşması.

-Dönem çocuklarının sosyal oyunlara alışkın olmadığından doğan çatışmalar.

-Yoğun çalışan ailelerin çocuklara vakit ayıramama sorunu yaşaması.

-Öğretmenlerin söz konusu oyunlara yaş farklarından dolayı hakim olamaması.

   Müdür Yardımcımız Osman UZ önderliğinde 4 yaş gruplarımız olan ;

20.02.2024 962

    Hatıralarda Sokak Oyunları adı altında velilerimiz ve öğretmenlerimiz ve çocuklarımızla bir yolculuğa başladık...

Projemizle ilgili serüvenimiz......

 

- Kelebekler , Şirinler , Gökkuşağı sınıflarımız HATIRALARDA SOKAK OYUNLARIYLA SİZLERLE...

29-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-202429-02-2024

22-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-202422-02-2024

20-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-202420-02-2024